حاجقاسم؛ شخصیتی که از سلامت» عبور کرد، و در مسیر طهارت» قرار گرفت.
خبر شهادت سردار رشید اسلام؛ حاج قاسم سلیمانی(رضوان اللهتعالی علیه) تنهای خفته را نه؛ که جانهای غفلت زده را بیدار کرده است.
در این چند روزی که از شهادت این مرد» میگذرد (سیزدهم دیماه سال نود و هشت) دائماً ازخود سوال میکردم چرا نمیتوانم با نظریههای موجود روانشناختی تحلیلی از شخصیتاین مرد الهی ارائه دهم؟
آیا او را در قالب ویژگیهای انسان خودشکوفا باید تحلیلکرد؟»
آیا تیپهای شخصیتی سالم را باید دنبال کرد؟»
آیا توانمندیهای مثبت را باید در او یافت؟».
حتی به کتب روانشناسی اجتماعی هم مراجعه کردم شاید در ذیلمباحث عوامل جاذبههای میان فردی» یا عوامل نفوذ اجتماعی» بشود چیزی یافت امّانیافتم! نه اینکه چیزی نیافتم؛ در خور شخصیت ایشان نیافتم!
چه میشود انسانی به مراحلی از تحول و تعالی میرسد؛ چونحاج قاسم؟» ناگاه متفطن به پژوهشی شدم که چند سال پیش در زمینه سلامت روان» ازمنظر اسلام انجام داده بودم.
عجب! خدایا این بحث، چقدر تناسب دارد با شخصیت حاجقاسم! گفتم بگذار چند سطری بنویسم به قصد قربت، شاید روح متالّه حاج قاسم دستگیریکند از ما، و دستی برآرد و ما خاکنشینان را تحرکی بخشد!
اجازه میخواهم بخشی از این پژوهش را به محضر شما تقدیمکنم:
موضوع سلامت روان در اندیشه اسلامی را باید در مفاهیمی چونسلامت نفس»، سلامت قلب»، سلامت روح»، و سلامت عقل» جستجو کرد. نگارنده طیپژوهش مورد اشاره (http://ravanshenasi.nashriyat.ir/node/456) ابتدا حداقل 15 مطالعهدر زمینه سلامت روان» در میان پژوهشگران جهان اسلام را مورد بررسی و تحلیل قرارداده؛ و سپس با انتخاب نوزده مفهوم مستقیم و غیرمستقیم از مهمترین مفاهیم حوزه سلامت»و حوزه مرض» در منابع اسلامی(صحّت»، راحت»، سلامت»، عافیت»، نجات»، طهارت»،قداست»؛ مرض»، سقم»، وجع»، داء»، آفت»، زمانت»، ألم»، عاهت»، بلاء»،تعب»، هلاکت»، و عجز»)، آنها را در قالب شاخصهای هفتگانه (معنای لغویی، قلمرو مفهومدر ابعاد جسمی و روانی، گستره مفهوم در دنیا و آخرت، تعامل مفاهیمی، تقابل مفاهیمی،معنای اصطلاحی بر اساس تحلیل دینی، و نقش تبیینی مفهوم در سلامت یا بیماری) موردبررسی قرار داده؛ سپس به ارتباطشناسی مفاهیم مذکور پرداخته، و در نهایت باشناسایی عناصر کلیدی، مدل مفهومی سلامت روان بر اساس منابع اسلامی را ارائه دادهاست.
حاصل پژوهش چه شد؟
حاصل این شد که سه عنصر کلیدی محورهای سلامت روان» دراندیشه اسلامی هستند. آن سه عنصر عبارتند از:
توانایی»
معیارپذیریتوحیدی»
سازشپذیری توحیدی»
1 سلامت روان در اندیشه اسلامی در یک. .
حاج قاسم؛ شخصیتی که از «سلامت» عبور کرد، و در مسیر «طهارت» قرار گرفت
سلامت ,حاج ,اسلامی ,قاسم ,مفهوم ,روان ,حاج قاسم ,در اندیشه ,مفهوم در ,سلامت روان» ,و در ,زمینه سلامت روان» ,قاسم سلیمانی رضوان
درباره این سایت